مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

سبزي خوردن؛ فيبر و آنتي اكسيدان طبيعي !


سبزي خوردن؛ همان يار قديمي سفره‌هاي ايراني. ريحان، نعناع، جعفري، تربچه، پيازچه و... شما كدام را بيشتر دوست داريد؟ با مجله دلتا همراه باشيد.
سبزي خوردن

مگر مي‌شود بر سر سفره گرم ايراني بدون سبزي خوردن نشست؟ اين را بايد از خانم‌هاي خانه‌دار ايراني پرسيد. سبزي‌هاي معطر و اشتها‌آوري مانند شاهي، ريحان، تره، نعنا، جعفري، ترخون، مرزه، تربچه و … هر كدام ويژگي‌هاي تغذيه‌اي و درماني خاص خودشان را دارند؛ شما كدام يك را بيشتر دوست داريد؟ با مجله دلتا و اين ضيافت خوشمزه همراه باشيد.

سبزي

خواص سبزي خوردن

شايد باور نكنيد ولي همين سبزي خوردن ساده مثل شاهي و پيازچه و ريحون و … از بيماري‌هاي مختلف جلوگيري مي‌كند؛ حتما شما هم با تجربه دل‌درد و دل‌پيچه و استفاده از عرق نعنا يا با نوستالژي خوشمزه نان و پنير و ريحان آشنايي داريد.

البته اين سبزي‌ هاي خوشمزه هم مي‌توانند به صورت خام و پخته مصرف شوند و هم به عنوان چاشني انواع سوپ، آش و غذاهاي ايراني؛ مهم اين است كه از خوردن آن ها غافل نشويد؛ البته قبل از مصرف سبزي‌ها بايد آن‌ها را ضد عفوني كنيد.

بهتر است بدانيد كه تمام گياهان معطر يا اسانس‌دار مانند ريحان، نعناع، مرزه و… در چهار خاصيت ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد ميكروب مشترك هستند اما جدا از اين خواص هر كدام‌ از اين سبزي‌ها هم ويتامين‌هاي خاص خودشان را دارند.

تقويت حافظه

سبزي‌هاي تازه نقش آنتي‌اكسيداني و فيبر‌ رساني قوي دارند و مصرف آن‌ها موجب تقويت حافظه مي‌شود. در واقع سبزي‌هاي تازه با خنثي كردن راديكال‌هاي آزاد مي‌توانند حالت ارتجاعي رگ‌هاي خوني را حفظ كنند و موجب خون‌رساني بهتر به مغز و اعصاب ‌شوند.

تقويت دستگاه گوارش

از مهم‌ترين فوايد سبزي خوردن كمك به هضم غذا است؛ اين مواد مغذي و متنوع با فيبر فراواني كه دارند، بسياري از بيماري‌ ها از جمله يبوست را بر طرف مي‌كنند؛ درنتيجه باعث بهبود عملكرد دستگاه گوارش مي‌شوند.

سبزي خوردن

چرا مردان بايد بيشتر سبزي بخورند؟

تازه‌ترين تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردان بايد بيشتر سبزي بخورند. اين مسئله به اين دليل است كه مردان در مقابل برخي از بيماري‌ ها از جمله بيماري‌هاي قلبي آسيب‌پذيرتر هستند؛ به همين دليل تا مي‌توانند بايد ميوه و سبزيجات مصرف كنند.

مثلا بهتر است كه آقايان روزي ۹ وعده ميوه و سبزيجات مصرف كنند، اين در حالي است كه اين ميزان براي زنان به 7 وعده كاهش پيدا مي‌كند.

رژيم

انواع سبزيجات را مخلوط بخوريد

همانطور كه گفته شد، هر كدام از اين سبزي‌ها املاح و ويتامين‌هاي خاص خود را دارند؛ بايد توجه داشت كه مصرف نوع خاصي از آن باعث ورود پتاسيم، آهن، روي، منگنز يا ويتامين C بيشتري به بدن مي‌شود؛ در نتيجه تمام مواد مورد نياز و ضروري با خوردن يك نوع سبزي دريافت نخواهند شد؛ بنابراين عادت كنيد كه سبزي خوردن را متنوع بخريد و ميل كنيد.

سبزيجات

چرا بايد ميوه و سبزي تازه بخوريم؟

اگر مي‌خواهيد از شر بيماري‌هايي مثل يبوست يا درد معده و روده در امان بمانيد، بهتر است تا جاي ممكن سبزي را تازه نگه داريد تا ويتامين‌ هاي آن هم حفظ شود.

كارشناسان تغذيه مصرف روزانه 3 تا 5 “سروينگ” سبزيجات را به افراد توصيه مي‌كنند. هر سروينگ يا واحد معادل يك ليوان سبزيجات خام يا نصف ليوان سبزيجات پخته است؛ البته تازه بودن آن‌ ها هم در ميزان كيفيت تأثير‌گذار است؛ پس اگر رژيم گياهخواري داريد، ميوه و سبزيجات را فراموش نكنيد.

براي نگهداري سبزي خوردن در يخچال، ابتدا آن را پاك كرده و بشوييد؛ سپس در پارچه نازكي بريزيد و داخل يخچال بگذاريد. در صورتي كه مقدار سبزي زياد است، براي اينكه سالم‌تر بماند، پس از پاك كردن، قسمتي را به صورت نشسته داخل كيسه بريزيد و در يخچال نگه داريد و هنگام مصرف آن را بشوييد.

در اين روش سبزي‌ها، در يك كيسه قرار مي‌گيرند كمي در آن هوا دميده مي‌شود؛ سپس كيسه از بالا پيچيده و با يك باند لاستيكي بسته مي‌شود. هواي كافي باعث تازه ماندن سبزي مي‌شود؛ اين روش تا يك هفته  سبزي‌ها را خوب و سالم نگه مي‌دارد.

بنابراين، در وعده‌ ها و رژيم‌ هاي غذايي خود از خوردن سبزيجات و حتي ميوه‌ هاي تازه غافل نشويد.


برچسب: سبزي خوردن، مجله دلتا، سلامتي،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۲۸:۴۰ توسط:مجله دلتا موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :