مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

لبنيات و كلسيم ؛ دشمن پوكي استخوان


چرا بايد لبنيات بخوريم؟ آيا مي‌دانستيد مصرف بيش از حد شير و ساير لبنيات مي‌تواند خطرناك و بيماري‌زا باشد؟ اصلا چقدر بايد لبنيات بخوريم؟ با مجله دلتا همراه باشيد.
لبنيات

به خانواده بزرگ و متنوع لبنيات خوش آمديد! صبحانه، ناهار يا شام بدون اين مواد پر ويتامين شدني نيست! شير، پنير، كره، ماست، دوغ يا كشك؟ شما هوس كدام يك از اين مواد خوشمزه را كرده‌ايد؟ اصلا لبنيات چه خواصي براي بدن ما دارد؟

به آشپزخانه خود برويد، در يخچال را باز كنيد؛ فرقي نمي‌كند كه كدام ماده لبني خوشمزه را انتخاب مي‌كنيد؛ تنها چيزي كه براي مجله دلتا اهميت دارد، سلامتي شما است؛ با ما همراه باشيد.

خواص-شير-و-لبنيات

خواص لبنيات

لبنيات؛ حتي با فكر كردن به كشك بادمجان يا يك كاسه بزرگ آش رشته با كشك فراوان هم آب از لب و لوچه ما فرو مي‎ريزد؛ اين همه مواد مغذي يك جا جمع هستند؛ فقط كافيه انتخاب كنيد؛ بهتر است بعد از خواندن اين مقاله، حتما به سوپر‌ماركت يا فروشگاه نزديك منزل‌تان برويد؛ آن هم فقط براي خريد لبنيات تازه!

كلسيم؛ تنها راه مبارزه با پوكي استخوان

لبنيات منبع غني از ويتامين‌ ها به ويژه كلسيم هستند؛ تا سن ۳۰ سالگي، سرعت استخوان‌ سازي بدن بيشتر از تجزيه‌ استخواني است؛ پس از ۳۰ سالگي، تجزيه استخوان‌ها از ساخت آن‌ها سبقت مي‌گيرد. بهترين روش براي تقويت اسكلت بدن مصرف مواد كلسيم‌دار است؛ چه گزينه‌اي بهتر از لبنيات و به خصوص شير! البته عمده‌ترين منابع غذايي كلسيم‌دار شامل محصولات لبني كم‌چرب مانند شير و همچنين ماست، پنير و بستني است.

به گفته‌ دكتر ربكا بلك، مدير مركز تغذيه باليني در نيو‌يورك، لبنيات يكي از بهترين منابع تأمين كلسيم است؛ زيرا بدن كلسيم موجود در لبنيات را در مقايسه با ديگر غذاها بهتر جذب مي‌كند. اگر لبنيات را از سبد غذايي و مصرفي خود حذف كنيد، شك نكنيد كه پوكي استخوان و هزاران درد و بيماري ديگر به سراغ‌تان مي‌آيد.

لبنيات-كلسيم-دار

احساس سيري

لبنيات منبع سرشار از چربي و پروتئين هستند و از آنجا كه كندتر هضم مي‌شوند، احساس سيري طولاني‌تري را در شما ايجاد مي‌كنند. بدون لبنيات، حتي جايگزين كردن انواع چربي و پروتئين‌هاي سركوبگر كه گرسنگي را از بين مي‌برند، سخت است.

بنابراين، اگر براي كاهش وزن و لاغري از رژيم بدون لبنيات پيروي مي‌كنيد، مراقب باشيد. اگرچه لبنيات ( پنير و ماست) كالري بالايي دارند؛ در عوض تحقيقات ثابت كرده است كه شير باعث احساس سيري مي‌شود و كمك مي‌كند تا وزن مناسبي را حفظ كنيد.

سلامت قلب و عروق

يكي از مهم‌ترين فوايد مصرف لبنيات و به خصوص شير تأثير آن بر سلامت دستگاه قلبي و عروق است؛ دليل آن وجود پتاسيم شير است كه مصرف آن با آزاد شدن عضلات سرخرگ و كاهش فشار خون مرتبط است.

در نتيجه افزايش مصرف پتاسيم مواد لبني، همراه با كاهش مصرف سديم (نمك) يكي از تغييرات مهم در رژيم غذايي است كه مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌‌هاي قلبي و عروقي را كم كند. همچنين، اسيد چرب لينوليئك كنژوگه (CLA) شير در پيشگيري از سكته‌هاي قلبي و مغزي مؤثر است.

كاهش ريسك ابتلا به سرطان

شواهد محكمي وجود دارد مبني بر اينكه مصرف لبنيات و به ويژه شير مي‌تواند از بروز سرطان‌ روده بزرگ و سينه در خانم‌ها جلوگيري كند. عامل ديگر جلوگيري از سرطان وجود ويتامين D در مواد لبني ( شير) است كه در تنظيم رشد سلولي و جلوگيري از سرطان نقش دارد.

پروبيوتيك

چقدر لبنيات بخوريم؟

  • يك كودك بعد از اينكه از شير گرفته مي‌شود، حداقل به 3 واحد لبنيات در روز نياز دارد. افراد بالغ نيز بايد 3 واحد لبنيات در طول روز مصرف كنند.
  • در دوران بارداري، زنان در 3 ماهه دوم، 4 واحد و در 3 ماهه سوم، 5 واحد و درصورتي كه دوقلو باردار باشند، 6 تا 7 واحد لبنيات بايد استفاده كنند.
  • در دوران شيردهي، حداقل 5 تا 6 واحد لبنيات بايد مصرف شود و افراد سالمند نيز حداقل بايد 3 واحد از اين گروه مواد غذايي را مصرف كنند. البته هر واحد لبنيات نيز برابر است با يك ليوان شير يا يك ليوان ماست سرخالي يا يك قوطي كبريت پنير.

مضرات-شير-و-لبنيات

مضرات مصرف بيش از حد شير و ساير لبنيات

  • محققان سوئدي دريافتند كه نوشيدن بيش از حد شير در روز مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزايش دهد؛ از طرفي، مصرف بيش از حد اين ماده ممكن است باعث بروز آكنه پوستي هم شود.
  • رژيم سرشار از كلسيم، ريسك ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزايش مي‌دهد.
  • حتما شنيده‌ايد كه مصرف بيش از حد لبنيات و به ويژه شير از نوع پر چرب مي‌تواند سلامت معده و دستگاه گوارش را بر هم بزند كه در واقعيت و براي كساني كه معده حساسي دارند، همينطور است؛ پس نبايد در مصرف اين مواد مغذي زياده‌روي كنيد.

البته ممكن است شما بخواهيد از لبنيات پروبيوتيك استفاده كنيد كه گوارش شما را تنظيم مي‌كنند؛ مانند ماست و پنير نرم پروبيوتيك( با باكتري‌هاي مغذي براي سلامت روده‌ها)؛ اگر اينطور هم باشد، باز هم لازم است تا از افراط و تفريط در خوردن مواد لبني خودداري كنيد.


برچسب: پوكي استخوان، مجله دلتا، سلامتي،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۱۴:۱۹ توسط:مجله دلتا موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :