مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

پسته فقط خون ساز است؟!


پسته فقط خون ساز نيست! آيا مي‌دانستيد اين كوچولوي سبز هميشه خندان به دليل پتاسيم زيادش با يك ليوان آب پرتقال برابري مي‌كند! انتخاب شما كدام است؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

پسته

پسته؟! لطفا پوزخند نزنيد! مي‌دانيم كه اين مغز خوراكي يك آجيل لاكچري و گران قيمت است؛ اما چه كنيم كه نمي‌توان از خواص بي‌نظير آن به راحتي گذشت. پسته خندان، اين پاي ثابت آجيل ايراني با ميزان پتاسيم فراوان و جثه كوچكش با پرتقال برابري مي‌كند؛ اين يعني صبح ها به جاي نوشيدن يك ليوان آب پرتقال طبيعي مي‌توانيد پسته يا شير پسته بخوريد.

داستان براي شما هم جالب شده است و دوست داريد درباره اين شاه آجيل شب يلدا بيشتر بدانيد؟ به جمع خانواده بزرگ آجيل ها خوش آمديد؛ با صفحه سلامتي مجله دلتا همراه باشيد.

آجيل

ويتامين هاي پسته

اين آجيل خوشمزه شب يلدا را جدي بگيريد؛ پتاسيم تنها ماده فعال اين كوچولوي خندان و خوشمزه نيست، اين ماده مغذي، كربوهيدرات، پروتئين، اسيد آمينه، چربي و فيبر هاي غني و رژيمي دارد؛ اصلا استفاده از آجيل و مغز هايي مثل پسته و بادام در رژيم غذايي و لاغري يا حتي رژيم چاقي بسيار مؤثر هستند. همچنين اين ماده غني از مواد معدني ،پتاسيم، آهن، كلسيم، روي، مس و سديم است؛ پس به شما توصيه مي‌كنيم كه به هيچ وجه از ويتامين هاي c ،  B6، A، K  و …. پسته نگذريد.

پسته

انواع پسته

فندقي، كله قوچي، اكبري، احمد آقايي يا پسته خام؟ شما كدام يك را بيشتر دوست داريد؟ اصلا در رژيم غذايي يا لاغري شما يا ميان‌وعده هاي روزانه، خانواده خوشمزه آجيل جايي دارند؟ فرقي نمي‌كند كه كدام نوع آجيل را انتخاب مي‌كنيد، فقط بايد بدانيد كه مصرف آجيل همه جوره اش مفيد است؛ به خصوص اگر پاي پسته در ميان باشد.

پوست-و-روغن-پسته

خواص پسته

از ميان مغز هاي عزيز و محترم در كاسه خوشمزه آجيل يك راست مي‌رويم به سراغ پسته با خواص باور نكردني‌اش؛ شما هم باورتان نمي‌شود؟ پس خودتان بخوانيد.

آنتي اكسيدان فراوان

حتي پوسته هاي پسته حاوي مقدار زيادي آنتي اكسيدان هستند؛ چه برسد به خود آن! اين آنتي اكسيدان ها، راديكال هاي آزادي را كه از متابوليسم سلولي تشكيل مي‌شوند، خنثي مي‌كنند كه اين راديكال ها باعث ايجاد بيماري هاي قلبي و سرطان مي‎شوند.

سلامت قلب

اين آجيل خوشمزه، مصرف روزانه ال دي ال يا كلسترول بد را در بدن كاهش مي‌دهد. پسته خندان يك منبع غني از اسيد آمينه است كه مانع از تشديد عروق يا تشكيل لخته‌هاي خوني مي‌شود.

پسته

ثبات وزن

آجيل ها و به خصوص پسته مي‌توانند يك منبع غني از مواد مغذي و ضروري براي بدن باشند كه در چاقي يا لاغري و حتي ثبات وزن تأثير‌گذار هستند.

براي كساني كه رژيم غذايي دارند، پسته يك انتخاب مغذي و عالي است؛ اين آجيل خوشمزه، كالري كم، پروتئين زياد و چربي هاي اشباع‌شده و نشده مناسبي دارد كه همه براي حفظ وزن ايده‌ئال مفيد و مناسب هستند.

كمك به دستگاه گوارش و هضم

همانطور كه گفتيم، پسته يك منبع عالي از فيبر رژيمي است كه در عملكرد سيستم گوارش تأثير مثبتي دارد؛ شما مي‌توانيد يك مشت از اين آجيل را بخوريد، بدون اينكه نگران وضعيت دستگاه گوارش خود باشيد.

كنترل ديابت و فشار خون

اين آجيل خوشمزه و مغذي با  آنتي اكسيدان هاي فراوانش به كاهش فرايند گليكاسيون (قندي شدن) و كنترل ديابت كمك مي‌كند؛ همچنين مي‌تواند سطح قند و فشار خون را متعادل كند.

درمان التهاب مفاصل و نقرس با پسته خام

اگر درد التهابي مفاصل يا نقرس داريد، چه آجيلي بهتر از پسته خام يا تازه! ويتامين E موجود در اين ماده مغذي يك عامل ضد التهابي قوي است كه مي‌تواند مثل يك مسكن قوي و طبيعي درد شما را تسكين دهد.

آجيل

 پسته، آجيل كم خوني

حتما شما هم اين قصه قديمي اما واقعي را شنيده‌ايد كه پسته مي‌تواند كم خوني را از بين ببرد يا اين جمله را كه” پسته بخور خونساز است.”

بايد بگوييم كه اين آجيل حاوي مقدار زيادي مس است كه در جذب آهن بدن كمك مي‌كند و اين مي‌تواند شانس مبارزه با بيماري هايي مثل كم خوني را افزايش دهد؛ زيرا با مصرف اين ماده، تعداد هموگلوبين ها و جريان خون زياد مي‌شود؛ درنتيجه شما مي‌توانيد براي هميشه با كم خوني خداحافظي كنيد.

تقويت سيستم عصبي

پسته، حاوي مقادير بالايي از ويتامين B6 است كه به ساخت اسيد آمينه ضروري كمك مي‌كند و براي ضربان قلب هم بسيار مفيد است؛ به همين خاطر اين آجيل نقش بسيار مهمي در حفظ سيستم عصبي بدن دارد.

تقويت سيستم ايمني بدن

با مصرف اين آجيل براي هميشه با سرطان خداحافظي كنيد. پسته به دليل داشتن منبع غني از ويتامين B6 مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تقويت كند و در جلوگيري از انواع عفونت ها و سرطان ها مؤثر باشد.

سلامت و زيبايي پوست و مو

وجود اسيد هاي چرب در پسته باعث تحريك و رشد مو هاي سالم مي‌شود .اين آجيل حاوي مقدار زيادي بيوتين است؛ مصرف روزانه آن باعث قطع ريزش مو مي‌شود.

پسته يك منبع غني از ويتامين E است، اين آجيل در شادابي پوست نقش اساسي دارد. همچنين اين ماده غذايي مثل يك ضد آفتاب طبيعي عمل مي‌كند و مي‌تواند از پوست در مقابل آسيب هاي خورشيدي محافظت كند؛ درنتيجه شما جلوي بيماري به نام سرطان پوست را خواهيد گرفت.

آجيل، ضد يبوست و بواسير

پسته يك منبع غني از فيبر است كه مي‌تواند به جلوگيري از يبوست كه يك مشكل رايج در دوران بارداري است، كمك كند. همچنين پوست سفيد پسته براي بواسير و بيماري هاي مقعد مفيد است. براي درمان اين بيماري بايد پوست سفيد پسته را در آب بجوشانيد و آن را داخل لگن بريزيد؛ نشستن شخص بيمار در اين محلول مي‌تواند درد اين ناحيه را كاهش دهد.

خواص پوست پسته

خواص پوست پسته

پوست نازك روي پسته را دست كم نگيريد! باور تان مي‌شود كه از همين ماده در انواع مربا هاي خوشمزه خانگي مثل مرباي پوست پسته هم استفاده مي‌شود؟ كسي چه مي‌داند شايد در آينده‌اي نزديك از همين لايه خارجي سفت و سخت پسته هم استفاده هاي علمي و غذايي شود!

  • رفع بوي بد دهان
  • جويدن آن باعث التيام زخم هاي داخل دهان مي‌شود.
  • براي استحكام دندان ها اين ماده را روي لثه بماليد يا بجويد.
  • دم كرده پوست سبز پسته دل پيچه، اسهال و استفراغ را از بين مي‌برد.
  • رفع سكسكه

آجيل

خواص روغن پسته

روغن پسته يك مرطوب‌كننده مطلوب پوستي است و به سرعت جذب بدن مي‌شود و حالت چسبندگي ايجاد نمي‌كند؛ براي يك بار هم كه شده تجربه ماساژ با روغن پسته را امتحان كنيد.

اسيد هاي چرب امگا6 اين روغن اثر زخم هاي ناشي از عمل جراحي را از بين مي‌برد و از چين و چروك دور چشم و لكه پوستي جلوگيري مي‌كند. با اين روغن مي‌توانيد مو هاي درخشان تري هم داشته باشيد.

خواص پسته

مضرات پسته

اين كوچولوي خندان و پر خاصيت هميشه و براي تمام افراد مفيد نيست! از مضرات پسته آگاه شويد:

چاقي و افزايش وزن

همانطور كه اين آجيل مي‌تواند در ثبات وزن شما مؤثر باشد، همان قدر هم مي‌تواند به دليل داشتن پروتئين بالا شما را چاق تر كند؛ پس مراقب ميزان مصرف خود باشيد.

افزايش فشار خون

اين آجيل لاغري مثل معادلات پيچيده رياضي مي‌تواند اثر ضد و نقيضي روي سيستم بدن داشته باشد؛ يعني از طرفي مي‌تواند كم خوني شما را جبران كند و از طرف ديگر هم نوع بو داده آن مي‌تواند به دليل داشتن نمك زياد، فشار خون را افزايش دهد.

مشكلات دستگاه گوارش

اگر بدن تان به فروكتن هاي تركيبي موجود در پسته واكنش نشان دهد، ممكن است باعث مشكلات گوارشي شود؛ درنتيجه احتمال ابتلا به يبوست، درد شكم، اسهال و نفخ هم افزايش پيدا مي‌كند.

شب يلدا كم كم نزديك مي‌شود، خوب كه گوش كنيد، صداي پاي نوروز را هم پشت سر آن مي‌شنويد، هنوز با پسته خندان قهر هستيد؟ بهتر است در سبد غذايي و رژيم چاقي يا لاغري خودتان تجديد نظر كنيد.


برچسب: آجيل، بيماري، تغذيه، سلامتي،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۸:۵۵ توسط:مجله دلتا موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :