مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

تره ؛ شاه سبزي سلامتي


يك سبزي كمر باريك كه مي‌شود با آن كوكوي خوش عطر خانگي درست كرد؛ هم ايراني دارد و هم فرنگي؛ اسم اين سبزي .... است؛ هنوز حدس نزده‌ايد؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

تره-فرنگي

تره؛ فرنگي، ايراني يا كوهي آن فرقي نمي‌كند؛ هر چه باشد از اين سبزي خوردن نمي‌توان گذشت! از خواص و مضرات تره چه مي‌دانيد؟ ريحان، جعفري، تربچه و پونه را رها كنيد، بياييد يك راست در ميان سبزيجات پر فيبر به سراغ تره برويم و از خواص اين سبزي خوشبو و خوشمزه باخبر شويم؛ با مجله دلتا همراه باشيد.

خواص تره فرنگي

تره ؛ شاه سبزي كمر باريك

تره از سبزيجات بسيار مفيد و پرخاصيت است كه ارزش تغذيه‌اي بالا و ويتامين هاي زيادي دارد؛ از اين سبزي پر خاصيت در درمان بسياري از بيماري ها استفاده مي‌شود. بهتر است اينطور بگوييم كه بعد از سير و پياز نوبت تره رسيده است؛ چون اين سبزي هم خانواده پياز است و خواص آن شباهت زيادي به اين دو ماده غذايي دارد؛ شما مي‌توانيد از اين سبزي در انواع غذا ها مثل كوكو و سوپ هاي رژيمي مثل سوپ تره فرنگي و … استفاده كنيد.

ويتامين هاي تره

تره و به خصوص نوع فرنگي آن حاوي مقدار زيادي فولات و ويتامين C است؛ تره يك منبع عالي ويتامين‌ هاي K و B6 است. البته تره فرنگي خام دو برابر تره فرنگي پخته به شما ويتامين مي‌رساند.

تره كوهي

انواع تره

تره هم مثل ساير سبزي خوردن ها انواع مختلفي دارد؛ شما تره ايراني يا فرنگي دوست داريد؟ البته يكي از فرنگي هاي پر خاصيت تره فرنگي است كه در كنار كنگر، نخود فرنگي يا گوجه فرنگي مي‌تواند به يك سالاد مخصوص رژيمي تبديل شود؛ اگر طعم اين نوع تره ها را دوست نداريد، نظرتان درباره خوردن تره كوهي چيست؟ بياييد با اين سبزي ها بيشتر آشنا شويم:

تره ايراني

تره ايراني (Allium sp) به عنوان يك گياه تك لپه از تيره سوسن (Liliaceae) و جنس آليوم با مزه خاص و ويژگي هاي مرفولوژي خاص‌تر جزء سبزي هاي پيازي محسوب مي‌شود.

تره فرنگي

تره فرنگي ( Leek) گياهي دو ساله است كه براي استفاده از ساقه هاي سفيد شده و برگ هايش آن را مي‌كارند. برگ تره فرنگي پهن است، در بعضي گونه هاي تره فرنگي ساقه استوانه‌اي شكل و در بعضي ديگر در انتهاي ساقه برآمدگي شبيه پياز ديده مي‌شود؛ در ادامه به خواص بي‌نظير اين سبزي اشاره خواهيم كرد.

تره كوهي

كولين موجود در اين گياه به عنوان ماده پيام آور شيميايي در مغز عمل مي‌كند؛ تره كوهي با نام علمي (Allium ampeloprasum Var Iranicum)، گياهي علفي است كه مزه‌اش شبيه پيازچه خام است؛ گنجاندن مقدار كافي كولين در رژيم غذايي قدرت يادگيري را در كودكان و بزرگسالان افزايش مي‌دهد. اين گياه منبع غني از پلي فنولز و دوستدار قلب شما است؛ البته شايد طعم تند شبيه سير و پياز آن را دوست نداشته باشيد.

تره ايراني

خواص تره كوهي

اين گياه ۳۰ درصد از ويتامين  A بدن را تأمين مي‌كند كه اين ويتامين براي حفظ سلامت پوست، استخوان و بافت هاي نرم بدن لازم است؛ پس در كنار رژيم شير مي‌توانيد با اين ماده غذايي از شر پوكي استخوان خلاص شويد.

  • همچنين اين سبزي سرشار از آهن است و ۲۰ درصد نياز روزانه به ويتامين c بدن را هم تأمين مي‌كند؛ با مصرف اين سبزي در برنامه و رژيم غذايي احتمال بروز بيماري قلبي- عروقي و سرطان روده بزرگ كم مي‌شود.
  • اين ماده از جداره رگ هاي خوني در برابر آسيب‌ديدگي محافظت مي‌كند و در پاكسازي و سلامت كبد و دفع كلسترول هم مفيد و مؤثر است.
  • سلنيم نوعي آنتي اكسيدان طبيعي است كه در اين گياه وجود دارد و براي تعمير سلول هاي آسيب‌ديده مفيد است.
  • اين سبزي به عملكرد درست غده تيروئيد هم كمك مي‌كند.

انواع تره

خواص تره فرنگي

تره و به ويژه تره فرنگي منبع بسيار خوبي از منگنز، ويتامين ث، آهن، اسيد فوليك و ويتامين ب6 است. اين سبزي ها درمان‌كننده طبيعي بسياري از بيماري ها هستند؛ اگر دوستدار قلب، معده و روده خودتان و در مقابل دشمن سرطان هستيد، سبزي خوردن بخوريد؛ جعفري، ريحان و تره فرقي نمي‌كند؛ هر چيزي كه فيبر داشته باشد و سلامت بدن شما را تضمين كند.

زيبايي پوست و مو

تره يا تره فرنگي يك ديورتيك طبيعي است و با خارج كردن مواد مضر و سمي از بدن، پوست‌تان را سم‌زدايي مي‌كند. اين گياه خوراكي بدن و كبد شما را هم پاكسازي مي‌كند و باعث مي‌شود كه پوستي درخشان و بدون لك داشته باشيد؛ خوردن آب تره به همراه سماق زگيل هاي پوستي را برطرف مي‌كند.

تره‌ منبع غني از آهن است كه به رشد فوليكول‌ هاي مو كمك مي‌كند. اين سبزي ويتامين C  فراوان دارد كه باعث جذب آهن توسط بدن مي‌شود؛ كمبود آهن مي‌تواند باعث كم‌خوني شود، اختلالي كه يكي از پيامد هاي خطرناك آن ريزش مو است.

دوستدار قلب و عروق

سطوح بالاي هموسيستئين موجود در خون مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي مانند بيماري عروق كرونر و آترواسكلروز (تصلب شرايين) را افزايش دهد.

تره فرنگي حاوي يك فرم زيست فعال از فولات به نام لوومفوليك اسيد است كه به كاهش غلظت هموسيستئين در خون كمك مي‌كند. كائمفرول موجود در تره باعث بهبود سلامت قلب مي‌شود.

بهبود هضم غذا

يك سبزي اشتها برانگيز كه دوستدار دستگاه گوارش شما است. تره فرنگي به هضم غذا كمك مي‌كند و معده، كليه‌ها و روده را تحريك و تقويت مي‌كند. به طور كلي، سبزيجات فيبر دار مانند تره فرنگي مي‌توانند به شما كمك كنند كه آرام غذا بخوريد؛ بنابراين غذا را به درستي هضم مي‌كنند.

لاغري

رژيم لاغري با سبزيجات و ميوه ها يك امر تثبيت‌شده است. تره فرنگي به كاهش وزن و لاغري كمك مي‌كند؛ زيرا كالري كمي دارد و بدون چربي است؛ اين سبزي مهاركننده‌ طبيعي اشتها است، فيبر فراوان موجود در آن‌ گرسنگي شما را رفع مي‌كند و به شما احساس سيري مي‌دهد.

سبزي مفيد براي بارداري

سبزي تره غني از ويتامين B9 است كه به عنوان فولات (اسيد فوليك) نيز شناخته مي‌شود. فولات بخش مهمي از رژيم غذايي زنان باردار و شيرده را تشكيل مي‌دهد. اين ويتامين براي توليد DNA هم ‌ضرورت دارد. همچنين فولات باعث تشكيل مناسب لوله‌هاي عصبي، قلب، ستون فقرات و مغز نوزاد مي‌شود.

تقويت سيستم عصبي

منيزيم، فسفر و فولات مواد مغذي مهمي براي فعاليت درست سيستم عصبي هستند، از آن‌ جايي كه تره و به خصوص نوع فرنگي آن غني از اين ويتامين‌ ها و مواد معدني است، به افزايش تمركز، حافظه و توانايي مغز براي پردازش اطلاعات كمك مي‌كند؛ بنابراين اگر مي‌خواهيد آرام‌تر باشيد، تره بخوريد.

انوع تره

خواص ديگر تره

  • تره خاصيت مدر دارد؛ از اين رو مصرف آن براي درمان بيماري هاي دستگاه مجاري ادرار مانند حبس البول، آب آوردن بافت ها، دفع سنگ كليه و تسكين درد قولنج مفيد است.
  • از مهمترين خواص تره خاصيت ضد عفوني‌كنندگي آن است كه از بدن در برابر آلودگي و هر گونه عفونت مثل سرماخوردگي محافظت مي‌كند.
  • مصرف تره و تره فرنگي به دليل داشتن مواد آنتي اكسيدان، خاصيت ضد سرطاني دارد و به درمان سرطان پروستات آقايان و سرطان تخمدان خانم ها كمك مي‌كند.
  • اين سبزي براي درمان روماتيسم و بيماري هاي مفصلي بسيار مفيد است.
  • خوردن تره به افراد ديابتي توصيه مي‌شود؛ زيرا مي‌تواند قند خون را در حد متعادل نگه دارد.

انواع تره

مضرات تره

  • مقدار اگزالات موجود در تره و تره فرنگي نسبتا بالا است و مبتلايان به سنگ كليه به ويژه سنگ كلسيمي بهتر است از زياده‌روي در مصرف آن خودداري كنند.
  • خوردن زياد اين سبزي بينايي را كاهش مي‎دهد و لثه و دندان ها را خراب مي‎كند.
  • زياد خوردن تره در وعده شام باعث بي‌خوابي و كم‌خوابي مي‌شود.

برچسب: بيماري، تغذيه، سلامتي، لاغري،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۶:۰۰ توسط:مجله دلتا موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :