مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

بهترين خوراكي هاي ضد آلودگي هوا ؟!


تغذيه مناسب آلودگي هوا را كنترل مي‌كند؛ چه كسي گفته است كه شير تنها نوشيدني مناسب ضد آلودگي هوا است؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

تغذيه مناسب آلودگي هوا

چه بخوريم تا از شر آلودگي هوا خلاص شويم؟ شير؟! شايد اولين ماده غذايي كه در روز هاي آلوده به ذهن ما برسد تا آن را مصرف كنيم، لبنيات و فراورده‌ هاي مربوط به آن يعني شير باشد اما آيا همين يك ماده غذايي مي‌تواند به تنهايي به جنگ آلودگي هوا برود؟ قطعا شما مي‌توانيد تيم سلامتي خود را مجهز تر كنيد؛ لبنيات، ميوه ها و سبزيجات و انواع ويتامين ها مي‌توانند در روز هاي سرد و آلوده، دوستدار قلب و ريه شما باشند.

شما در روز هاي آلوده چه مي‌كنيد؟ بيشتر وقت خود را خارج از منزل هستيد؟ رژيم غذايي مناسبي براي اين روز ها داريد؟ اصلا مي‌دانيد كه در اين روز ها بايد چه گروه از مواد غذايي را بيشتر مصرف كنيد؟ اگر جواب اين سؤالات را نمي‌دانيد، با مجله دلتا همراه شويد.

درمان آلودگي هوا

آلودگي هوا چيست؟ 

هر ماده‌اي كه وارد هوا شود، خواص فيزيكي، شيميايي و زيستي آن را تغيير ‌دهد، هواي آلوده نام مي‌گيرد؛ درواقع آلودگي هوا زماني اتفاق مي‌افتد كه حجم زيادي از ذرات يا مواد مضر از قبيل گاز ها، ذرات و مولكول هاي بيولوژيكي وارد اتمسفر كره زمين شوند؛ قطعا اين فاجعه در روز هاي سرد پاييز و زمستان بيشتر مي‎شود.

عوامل آلودگي هوا

عوامل آلودگي هوا 

قطعا هواي آلوده به خصوص در كلان‌شهر هاي بزرگي مثل تهران تابع عوامل زيست‌محيطي يا انساني زيادي است؛ اين عوامل و منابع آلوده‌كننده را چقدر مي‌شناسيد؟

عوامل طبيعي

 قطعا بسياري از پديده هاي طبيعي بدون دخالت انسان باعث بروز اين مشكل مي‌شوند؛ فوران‌ هاي شديد آتشفشان، وزش طوفان، باد هاي شديد و …  گاز ها و ذراتي را وارد هوا مي‌كنند و باعث تشديد آلودگي هوا مي‌شوند.

فعاليت هاي انساني

 كارخانه هاي صنعتي، كشاورزي، شهرسازي، وسايل گرمازا، نيروگاه ها، وسايل نقليه و … از عوامل آلوده‌كننده هوا هستند؛ اگر هواي پاك و صاف مي‌خواهيم، شايد بهتر باشد از خودمان شروع كنيم؛ مثلا استفاده از وسايل نقليه عمومي در روز هاي آلوده مي‌تواند به حل اين مشكل كمك كند.

تغذيه مناسب-آلودگي-هوا

تغذيه مناسب ضد آلودگي هوا 

 تا به حال براي شما پيش آمده است كه در روز هاي آلوده سوزش چشم يا نفس تنگي بگيريد؟ در اين مواقع بايد چه كنيم؟ اصلا آلودگي هوا چه بلايي بر سر سلامت بدن ما مي‌آورد؟ شايد اولين ضربه هاي اين آلودگي چشم ها، گلو و ريه ما را نشانه بگيرد؛ آن هم با حجم وسيعي از گاز ها، قطرات و ديگر ذرات آلوده موجود در هوا.

حال سؤال اينجا است كه چه بخوريم تا با آلودگي هوا مبارزه كنيم؟ اصلا در روز هاي آلوده از چه مواد خوراكي و رژيم غذايي مناسبي پيروي كنيم؟

بهتر است بدانيد كه مصرف غذا هايي كه ويتامين E و ويتامين D دارند يا مواد غذايي با اسيد چرب امگا ۳ و بتاكاروتن باعث افزايش مقاومت بدن در برابر آلودگي هوا مي‌شوند؛ پس همين حالا تغذيه خودتان را تغيير دهيد.

ويتامين-C و آلودگي هوا

ويتامين هاي ضد آلودگي هوا 

قطعا با تشديد آلودگي هوا، بيماري هاي زيادي بدن شما را درگير مي‌كنند؛ شايد واقعا اينجا به خصوص در روز هاي سرد پاييز و زمستان، ورزش كردن گزينه مناسبي به عنوان يك عامل پيشگيري‌كننده نباشد؛ پس بهتر است از يك رژيم غذايي مناسب پيروي كنيد؛ پس مصرف ويتامين ها، ميوه، سبزيجات و لبنيات را فراموش نكنيد.

ويتامين C  و ويتامين E

مصرف ويتامين c را در روز هاي آلوده فراموش نكنيد؛ بگذاريد تا ريه هاي شما نفس بكشند. قوي ترين آنتي اكسيدان براي بدن شما ويتامين C است؛ اين ويتامين محلول در بدن مي‌تواند راديكال هاي آزاد را از بين ببرد؛ در عين حال، ويتامين C به بازسازي ويتامين E  هم كمك مي‌كند؛ شايد بهترين گزينه ها براي تأمين اين ويتامين ها مصرف آبميوه هاي طبيعي به خصوص خانواده ليمو، آجيل و سبزيجات به خصوص جعفري و كلم باشند.

ويتامين-E و آلودگي هوا

بتاكاروتن

مگر مي‌شود از اين ماده مغذي كه بيشتر در مواد غذايي نارنجي رنگ از جمله هويج و كدو وجود دارد، گذشت؟ اين ماده با فعاليت آنتي اكسيداني‌اش نقش بسيار مهمي در كنترل التهابات ناشي از آلودگي دارد؛ در گروه سبزيجات، برگ تربچه در كنار هويج، كاهو و اسفناج منبع غني از بتاكاروتن است.

منابع غذايي غني از ويتامين C و ويتامين E

  • گروه مركبات مانند پرتقال منابع غني از ويتامين C هستند.
  • ويتامين E موجود در روغن هاي گياهي سالم مثل روغن كانولا، آفتابگردان، بادام زميني و روغن زيتون
  • مصرف آجيل ها به خصوص بادام و تخمه آفتابگردان
  • غذا هاي دريايي مثل ماهي سالمون
  • ادويه و چاشني هاي گياهي مانند پاپريكا، پودر چيلي، سير، ريحان و جعفري

لبنيات-و-شير

درمان آلودگي هوا با شير و فراورده هاي لبني

اگر مي‌خواهيد از تأثيرات منفي آلودگي هوا در امان بمانيد، با لبنيات و به خصوص شير آشتي كنيد. روزانه چند ليوان شير مي‌نوشيد؟ اصلا ميانه خوبي با مصرف لبنيات داريد؟

نوشيدن شير به صورت روزانه، نه تنها كلسيم بدن را تأمين مي‌كند بلكه مثل يك جاروبرقي عمل كرده و باعث تميز شدن مجاري تنفسي مي‌شود. با مصرف اين ماده علاوه بر اينكه استخوان‌بندي بدن خود را محكم‌تر مي‌كنيد، بدن را از شر سموم از جمله گاز هاي آلوده پاكسازي كرده‌ايد؛ ماست و دوغ هم تأثير مشابه اين ماده را دارند البته بهتر است از نوع پروبيوتيك باشند.

ميوه-و-سبزي

ميوه و سبزيجات مفيد در زمان آلودگي هوا 

همانطور كه مي‌دانيد، مصرف ميوه و سبزيجات تازه هم مي‌تواند تا حد زيادي به سلامت بدن شما و دفع سموم كمك كند؛ مثلا شما مي‌توانيد سبزيجات و ميوه هايي مثل طالبي، انبه، كدو تنبل، فلفل، اسفناج، كلم و زردآلو ( حاوي بتاكاروتن) بخوريد يا در رژيم غذايي خود غذا هاي دريايي حاوي سلنيوم، مرغ، نان، آجيل و غلات سبوس‌ دار بگنجانيد.

سيب ؛ ميوه ضد سرب

مواد غذايي كه سرشار از پكتين هستند، سرب موجود در هوا را مي‌گيرند و مانع از نفوذ اين ماده خطرناك به سلول هاي بدن مي‌شوند؛ چه گزينه‌اي بهتر از سيب؟ اين ميوه بهشتي در كنار پرتقال و توت‌فرنگي با انواع متنوعي كه دارد، دوست پوست و مو و قلب شما در روز هاي آلوده است.

سس گوجه فرنگي

ليكوپن موجود در بعضي از غذا ها مانند گوجه فرنگي نقش حفاظتي مؤثري براي ريه، سيستم تنفسي و آسم دارد؛ به جاي اينكه پاستا و ماكاراني بخوريد، سس گوجه فرنگي آن را زياد كنيد يا اينكه عادت كنيد كه صبح خود را با خوردن يك ليوان آب گوجه فرنگي شروع كنيد.

بروكلي؛ درختچه كوچك سلامتي

همانطور كه گفتيم، نقش سبزيجات در كاهش آلودگي و دفع سموم بدن بسيار مؤثر است؛ در اين ميان بروكلي يك سبزي خاص است كه نبايد در رژيم غذايي شما هرگز فراموش شود، نوشيدن نصف فنجان نوشابه جوانه بروكلي خطر زيان هاي ناشي از اكروليين و بنزين را كاهش مي‌دهد.

سير و پياز بخوريد

قبل از اينكه دماغ‌تان را بگيريد، بايد بدانيد كه اين مواد غذايي خاصيت ضد عفوني‌كننده قوي دارند كه خيلي زود مي‌توانند سموم را از بدن دفع كنند. بهتر است بدانيد كه سير، پياز و تره فرنگي هر قدر هم كه بوي آزار دهنده‌اي داشته باشند، حاوي مقدار زيادي گوگرد هستند كه مي‌تواند از مخاط دستگاه تنفسي محافظت كند؛ پس در روز هاي آلوده مصرف اين دو ماده را فراموش نكنيد.

نوشيدن آب زياد

قطعا شما هم درباره تأثير آب درماني بر سلامت بدن چيز هايي شنيده‌ايد. نوشيدن زياد آب به كليه ها كمك مي‌كند تا املاح اضافي از بدن خارج شود و ذرات آلوده مدت زمان كمتري در بدن باقي بمانند.

روغن زيتون

روغن زيتون حاوي الفا توكو فرول و ويتامين E است كه نقش مؤثري در بهبود وضع تنفس دارد؛ اين روغن علاوه بر توكوفرول اسيد چرب غير اشباعي از نوع MONO دارد كه التهاب بدن را كاهش مي‌دهد.

شما مي‌توانيد در رژيم غذايي خودتان از روغن هاي گياهي و به خصوص زيتون چه به صورت مصرف خام اين ماده يا فراورده هاي مربوط به آن حتي در انواع سالاد استفاده كنيد.

بذر كتان

اگر آسم يا آلرژي داريد، در روز هاي آلوده بذر كتان بخوريد؛ اين ماده مغذي خاصيت ضد التهابي قوي دارد. اسيد هاي چرب امگا 3 در بذر كتان ريسك ابتلا به آسم و بيماري هاي قلبي را كم مي‌كنند؛ از اين به بعد سوپ و سالاد خود را با اين ماده مغذي بخوريد.

تغذيه و آلودگي هوا

 

پرهيز غذايي مخصوص هواي آلوده 

تا اينجا درباره رژيم غذايي مناسب در روز هاي آلوده صحبت كرديم و تقريبا شما متوجه شديد كه بايد چه بخوريد تا از شر آلودگي هوا در امان بمانيد؛ حالا سؤال اين است كه در روز هاي آلوده چه مواد خوراكي را نبايد مصرف كنيم؟ اصلا پرهيز غذايي مناسب براي اين روز ها چيست؟

بيماري، تغذيه، سلامتي، مجله دلتا،

امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۱:۵۱ توسط:مجله دلتا موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :