مجله دلتا مجله دلتا .

مجله دلتا

ويتامين b6 و خواص بي‌نظير آن!


ويتامين B6؛ يكي ديگر از اعضاي خانواده ويتامين هاي گروه B است؛ درباره فوايد و عوارض اين ويتامين چه مي‌دانيد؟ علائم كمبود ويتامين B6 چيست؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

ويتامين b6

ويتامين b6 يكي از اعضاي خانواده ويتامين B است؛ عوارض يا خواص ويتامين b6 چيست؟ اين ويتامين با توليد هورمون هاي دوپامين و سروتونين باعث آرامش و خوش خلقي در فرد مي‌شود؛ از اين رو ويتامين B6 را ويتامين مهرباني مي‌نامند.

البته اين ويتامين با توليد هورمون ملاتونين باعث بهبود كيفيت خواب مي‌شود و همچنين يك محافظ طبيعي در مقابل عفونت ها از جمله آلودگي هوا است. درباره خواص ويتامين b6  يا عوارض جانبي آن چه مي‌دانيد؟ با مجله دلتا همراه باشيد.

خواص ويتامين b6

ويتامين  B6 ( ب ۶ ) چيست؟

ويتامين b6 كه به آن پيريدوكسين هم مي‌گويند، جزء ويتامين ‌هاي گروه B است كه البته در ب كمپلكس و مولتي ويتامين ها هم وجود دارد. تمام ويتامين‌ هاي اين گروه، نقش مهمي در عملكرد فيزيكي و رواني فرد دارند. مهمترين نقش اين ويتامين ها تنظيم سوخت ‌و ساز بدن، بهبود عملكرد عصبي و كبد، سلامت و زيبايي پوست، سلامت چشم و افزايش سطح انرژي است.

ويتامين B6 از سه ماده پيريدوكسين (Pyridoxine) ، پيريدوكسال (Pyridoxal)، پيريدوكسامين (Pyridoxamine) ساخته شده است كه همگي به هم مرتبط هستند و عملكرد هر كدام از آن ها بر ديگري تأثير گذار است.

منابع غذايي ويتامين ب6

منابع غذايي ويتامين B6

ويتامين B6 ( ب ۶ ) را مي‎توان در سبوس، گندم، برنج، جو، جوانه گندم، جگر، مخمر آبجو، قلوه، سويا، طالبي، كلم، بادام زميني، گردو، زرده تخم‎ مرغ، گوشت، سيب‎ زميني، شير، لوبيا، موز، خربزه، انگور، انجير، كلم، تره فرنگي و فلفل سبز پيدا كنيد.

اين ويتامين در بسياري از غذاها وجود دارد و با خوردن غذا به بدن ورود پيدا مي‌كند و از قسمت‌ هاي ابتدايي روده جذب خون مي‌شود؛ اگر به اندازه كافي از اين ويتامين استفاده نكنيد، بدن شما دچار كمبود ويتامين B6 خواهد شد؛ اينجا است كه بي‌حالي، كرختي عضلات و خواب آلودگي به سراغ شما مي‌آيد.

فوايد ويتامين ب6

خواص ويتامين B6 ( ب ۶ )

درباره خواص ويتامين B6 ( ب ۶ ) چه مي‌دانيد؟ منابع غذايي غني از اين ويتامين چه هستند؟ اصلا كمبود اين ويتامين چه بلايي بر سر ما مي‌آورد؟ جواب سؤالات شما اينجا است؛ در مجله دلتا؛ با ما همراه باشيد تا اطلاعات شما درباره اين ويتامين تكميل شود.

بهبود عملكرد مغز

ويتامين B6 (ب ۶) ويتامين خوش‌ خلقي و مهرباني است. يكي از خواص ويتامين B6 تأثير گذاري آن بر مغز است. در واقع بيشترين تأثير اين ويتامين روي ناقل‌ هاي عصبي يعني دوپامين و سروتونين است. اين دو ناقل عصبي تأثير زيادي روي خلق و خوي افراد دارند؛ پس اگر آرامش بيشتري مي‌خواهيد يا دل‌تان مي‌خواهد به بيماري آلزايمر يا زوال عقل مبتلا نشويد، مصرف اين ويتامين را فراموش نكنيد.

كنترل فشار خون و كلسترول بدن

بر اساس مطالعات دانشمندان، دريافت ويتامين b6 و فولات در بيماران به طرز چشمگيري غلظت هموسيستئين را كاهش مي‌دهد. ويتامين B6 ( ب۶ )  مي‌تواند مشكل هموسيستئين بالا را درمان كند؛ همچنين آسيب‌ هاي وارد شده به رگ‌ هاي خوني را بهبود بخشد.

قطعا مي‌دانيد كه فشار خون و كلسترول بالا از عوامل مهم ابتلا به بيماري‌ هاي قلبي هستند؛ نگران نباشيد؛ اين ويتامين مشكل شما را حل خواهد كرد؛ ويتامين ب۶ فشار خون و ميزان كلسترول بدن را تنظيم مي‌كند.

ويتامين ضد افسردگي

برخي از دارو هاي ضد افسردگي با افزايش سروتونين مغز عملكردي مشابه ويتامين b6 دارند؛ بر اساس تحقيقات دانشمندان، ويتامين B6 در توليد سروتونين و پيام‌‌رسان عصبي گاما آمينوبوتيريك اسيد (GABA) در مغز بسيار مؤثر است.

درمان كم‌خوني (آنمي)

ويتامين b6 براي ساخت هموگلوبين در خون ضروري است؛ اين يعني خداحافظي با كم خوني! هموگلوبين به كمك گلبول‌ هاي قرمز در بدن حمل مي‌شود و در انتقال اكسيژن به سلول‌ ها ضروري است؛ حتما مي‌دانيد كه كم‌خوني نتيجه كاهش گلبول‌ هاي قرمز خون است؛ مصرف ويتامين ب ۶ علائم كم‌خوني مثل خستگي و درد را بهبود مي‌بخشد.

تقويت بينايي

مصرف ويتامين ب۶  كمك مي‌كند تا چشم هاي سالم تري داشته باشيد. دريافت ويتامين b6 به همراه ديگر ويتامين‌ ها مانند فولات در پيشگيري از اختلالات چشم و بيماري هاي مرتبط به آن مؤثر است. ويتامين B6 مي‌تواند بسياري از بيماري‌ هاي چشم مانند «دژنراسيون ماكولا» را كنترل كند.

درمان روماتيسم مفاصل

كمبود ويتامين b6 مي‌تواند علائم روماتيسم مفصلي را تشديد كند؛ بنابراين با مصرف اين ويتامين درد مفاصل شما كمتر مي‌شود. بر اساس مطالعات دانشمندان، افرادي كه به بيماري روماتيسم مفصلي مبتلا هستند، بيشتر از ديگران به ويتامين b6 نياز دارند؛ دليل اين امر درد هاي عضلاني و مفصلي ناشي از التهابات مزمن است؛ مكمل‌ هاي ويتامين ب ۶ در كنترل درد هاي عضلات و مفاصل ناشي از التهاب بسيار مؤثر هستند.

ويتامين b6 ضد تهوع

تهوع بارداري را با مصرف ويتامين b6  كنترل كنيد. اين ويتامين مي‌تواند شدت تهوع بارداري را كم كند. در يك مطالعه علمي و موردي به گروهي از زنان باردار، ويتامين b6 و به گروه ديگر پلاسيبو (دارونما) داده شد؛ نتيجه‌ اين مطالعه نشان داد گروهي كه ويتامين b6 مصرف كرده‌اند، نسبت به گروه ديگر حالت تهوع كمتري داشته‌اند.

درمان درد هاي قاعدگي

مصرف ويتامين b6 يا ويتامين ب كمپلكس در پيشگيري يا درمان علائم سندروم پيش از ‌قاعدگي مؤثر است. بر اساس مطالعات علمي، ويتامين b6 با درد هاي سينه، حالت تهوع، گرفتگي عضلات، خستگي، سردرد و حتي جوش ‌هايي كه پيش از قاعدگي در بدن خانم ها  ايجاد مي‌شوند، مبارزه مي‌كند.

عوارض ويتامين b6

علائم كمبود ويتامين b6

كمبود هر ويتاميني در بدن نشانه هاي خاص خود را دارد؛ علائم كمبود ويتامين  b6 چيست؟ اگر اين نشانه ها را داريد، بهتر است هر چه سريع تر به پزشك متخصص مراجعه كنيد:

  • تغييراتي در خلق ‌و خو مانند كج‌خلقي، اضطراب و افسردگي
  • كنفوزيون كه نوعي حالت گيجي و كاهش هوشياري است.
  • درد هاي عضلاني
  • كمبود انرژي يا خستگي

دوز مصرف ويتامين b6 ( آمپول و قرص ويتامين b6 )

دوز و مقدار مناسب مصرف ويتامين b6 با توجه به سن و جنسيت افراد متفاوت است؛ يعني قطعا ميزان دوز مناسب براي يك نوزاد يا كودك با بزرگسال و حتي يك فرد سالمند متفاوت است كه البته تمام اين ها را پزشك متخصص تشخيص مي‌دهد.

عوارض ويتامين b6  ( قرص و آمپول b6 )

مصرف بيش از حد ويتامين b6 هم كار دست شما مي‌دهد؛ مصرف بيش از حد مكمل‌ هاي حاوي ويتامين b6 و مواد غذايي غني‌‌شده با اين ويتامين مانند نوشابه ‌هاي انرژي‌ زا براي بدن خطرناك است. مصرف زياد ويتامين b6  ممكن است باعث بروز واكنش ‌هايي در بدن مانند خواب‌ رفتگي عضلات و كنفوزيون شود.

نظر شما درباره اين ويتامين چيست؟ آيا علائم كمبود اين ويتامين در بدن شما هم وجود دارد؟ اگر تا به حال با اين ويتامين ها و مكمل هاي طبيعي ميانه خوبي نداشته‌ايد، بهتر است براي سلامتي بدن‌تان هم كه شده با خانواده بزرگ ويتامين B صميمي‌تر شويد.


برچسب: بيماري، دارو، سلامتي، ويتامين، مجله دلتا،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۵:۵۹ توسط:مجله دلتا موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :